Arkiv

Arendal - på Kuben museum

Onsdag 5. juni 2024

item3

Etter frokost leste og løste vi kryssord under dekk til det holdt opp å regne. Da vi kom ut var himmelen over Tromøy vakkert blå.

I dag skulle vi besøke Kuben museum. Før ferien var vi i Arendal for å kjøpe båtutstyr. Dengang nøyde oss med å drikke kaffe i Kuben - fordi været ble så pent.

Istedetfor å gå langs kaiene på Tyholmen gikk vi bratte smale beinveier oppover mot Trefoldighetskirken. Vi gikk forbi sykehuset og langs det idylliske Langsævann og så var vi ved Kuben. Navnet beskriver formen på museumsbygget.

Vi hadde som nevnt vært innenfor museumsmurene tidligere på året og lært at de 4 nederste etasjene ikke er for publikum. Besøkende kan velge mellom utvendig heis og utvendig trapp opp til 5. etasje. Vi tok det sistnevnte alternativet.

Tone på beinvei

Stier og smale veier som er åpne for alle gående er festlig skiltet med et fotavtrykk og ordet beinvei.

ANKOMST

Kuben har utstillinger med fokus på Aust-Agder og Arendals historie. Vi ville gjerne begynne lengst tilbake i tid. Utstillingen Livstegn er "en reise gjennom steinalder, bronsealder og jernalder i Agder". Billettselgeren opplyste at en skoleklasse var der og at det derfor kanskje kunne bli "litt uleilig" for oss. Det hun ikke sa var at klassen satt i inngangen til utstillingen og fikk formidling og dermed blokkerte adkomsten. Vi valgte da å begynne med utstillingen Slavegjort som forteller om slaveskipet Fredensborg og den dansk-norske slavehandelen.

SLAVESKIPET FREDENSBORG

Fregatten Fredensborg var på vei hjem til København etter et innbringende tokt da det kom ut for skikkelig uvær i Skagerak og forliste ved nordøstsiden av Tromøya i 1768. Først litt over 200 år senere, i 1974, ble vraket funnet.

item6

Modell av Fredensborgs skrog omgitt av litt av sakene fregatten hadde med seg da den sank.

På den tiden hadde Danmark et fort i den nåværende staten Ghana som het Christiansborg. Dit dro Fredensborg og andre dansk-norske slaveskip og kjøpte slaver. Slavene ble fraktet over Atlanterhavet til øya St Thomas i Karibia som dengang var dansk-norsk koloni. De arme slavene som overlevde reisen ble solgt på slavemarkedet på øya eller på Puerto Rico. Slaveskipene fortsatte til København, lastet med sukker, tobakk, elfenben, tropisk tømmer, kanel, bomull, etc.

Fredensborg var bygd ved verftet til Det vestindisk-guineiske kompani i Køvenhavn i 1753. Skuta het opprinnelig Cron Prindz Christian, men etter omfattende reparasjoner i 1765 fikk den navnet Fredensborg.

DE HVIDE SEIL

En utstilling handlet om Arendal og seilskutetiden - fra gullalder til krisetid.

BANK-KRAKKET I ARENDAL I 1886

En utstilling handlet om Arendalskrakket. Da banker, bedrifter og rederier i byen gikk konkurs "på løpende bånd" og borgere og bønder tapte pengene sine og Arendals storhetstid var forbi.

Hendelsen ble lenge forklart med feilinvesteringer i skipsfarten, men på utstillingen er det en erkeskurk : Banksjef Herlofsen i Arendal privatbank. En pen og dannet borger som drev litt av en finanskarusell med veksler, ufortjent tillit og og utnyttelse av svake rutiner. I en meget god film om krakket som vi selv kunne starte ble det sagt at "den beste måten å rane en bak er å eie banken". Banksjefen prøvde å rømme landet da spillet etter mange år var over, men han ble tatt i Kristiansand og dømt til straffarbeid.

Året etter krakket ble Arbeiderpartiet stiftet i Arendal.

MUSEUMSKAFÉEN

Museumskaféen har et herlig gammeldags bakverk på spisekartet : nystekte munker. Anbefales!

Dette var alt fra vårt besøk i Kuben

Tilbake valgte vi å gå en mer vestlig vei da vi hadde gått forbi Langsævann og sykehuset. Vi kom ned til sjøen ved sjøforsikringsselskapet Gards hovedkontor.

I nærheten var det en holme ved navn Terneholmen som vi kikket litt nærmere på fordi Finn-Erik i forrige århundre bodde noen år i et boligfelt i Porsgrunn som var bygd med feltet på nevnte holme som modell. Han kjente seg igjen!

Et av stoppestedene på ruta til ferga Kolbjørn III som vi reiste med dagen før ligger ved forsikringsgiganten. Stoppen heter Gard.

item9

Ved småbåtbrygga utenfor Gard lå en snerten, stilig og sjelden veteranbåt.

item12
item11

Vi måtte gå ut på utriggeren for å studere den sjeldne båten nærmere. Vi hadde lurt på om den kunne være en dampbåt. Nå så vi at den var det.

Vitale opplysninger om båten fant vi på nett i Båtmagasinet fra år 2000. Den er 27 fot, fra ca 1930, ble funnet tidlig på 80-tallet bak en låve. Tre kamerater satte båten i perfekt stand og installerte en dampmaskin fra Sverige ombord.

På 2020-tallet fikk DS Petrine facebokside med etterhvert utallige bilder av mekking og turer. Petrine eies av en stiftelse, drives og brukes av et gjeng dampbåtentusiaster.

Senere på dagen gikk vi opp på Batterihøyden og så på kanonene og utsikten. Ned fra høyden var det nok av beinveier å velge mellom.

Kvelden ble kald. Vi koblet Flora til bryggestrømmen og lot vifteovnen gå i salongen.