Arkiv

Sankthans i Alvekilen

Søndag 23. - mandag 24. juni 2024

item2

Yr varslet stiv kuling fra sydvest så vi forberedte oss med et rev i storseglet. I lett bris startet vi dagens seilas i den indre leia utenfor Grimstad. Sjøfartsverket har forsynt kyststrekningen med ny oppmerking. De nye sjømerkene var det lett å få øye på og vanskelig å ta feil av.

Vindøkningen skulle la vente på seg. Revet vi hadde lagt inn i storseglet ble tatt ut.

item4

Tone påtok seg jobben med å spri genoaen med båtshaken. I lite og vekslende vind er dette en lettvint løsning.

item5

Vinden økte gradvis i styrke og retningen ble mer stabil. Spribommen tok over for båtshaken da vi nærmet oss Torungen. På vei sydover seilte vi i Tromøysundet. Denne dagen seilte vi utenfor Tromøya til vi nærmet oss Tromlingene. Da dreide vi nordover og seilte inn mot Alvekilen. Den indre kilen er svært grunn men gir godt le for sydvestlig vind. Med Tone i baugen gikk vi langsomt inn, men utkikken ble det lite hjelp i for vannet var algebefengt og sikten minimal. Med hjelp av kartplotter og ekkolodd kom vi oss gjennom det smaleste. Så gjaldt det å finne et sted å legge ankeret. Der det er hytter ligger det også kabler og rørledninger langs bunnen. Vi valgte oss en flekk der kartet antydet kabelfri bunn. Mens vinden økte til stiv kuling på utsiden lå vi stille og rolig inne i den lune kilen. Det grumsete vannet, som ga fra seg en ubehagelig odør, fristet ikke til bad.

item6

Ungdommelig støysterk musikk bredte seg utover kilen. Den kom fra en hytte som var bebodd av noen unge gutter. Litt bråk fikk vi vel finne oss i på sankthansaften. Det gikk ikke lange tiden før musikken stilnet. Guttene fant tydeligvis større glede i lek med krabbefiske, ståbrett og andre stillferdige flytende elementer som kunne forflyttes med håndkraft. Mange av hyttene var bebodd, men vi så verken bålbrenning eller andre tegn til sankthansfeiring. På gressletten ovenfor badestranda, utenfor den indre kilen, var det riktignok samlet noen mennesker på ettermiddagen, men den illeluktende algesuppen var nok lite tiltrekkende.

item7

Tone og Fjæra tar seg en kveldstur. Med kun en person i jolla glir den lett og ubesværet gjennom vannet. Etter en behagelig rolig natt og fin frokost i cockpiten lettet vi anker.