Arkiv
item1

LILLEHAVN - nær Lindesnes

Søndag 16. - tirsdag 18. juni 2013

Søndag formiddag forlot vi Selør. Om natten kom det voldsomt mye regn. Vi øste jolla både i otta og før vi dro. På vår siste lille rusletur traff vi ekteparet Fosse. De hadde sett Flora huske og gynge i bølgene i morgentimene da sterk vind kom rett inn sundet.
Rogaland Radio rapporterte at det var målt liten kuling på Lindesnes kl 9. Vi heiste seilet i havneområdet. Da vi kom utenfor var det så lite vind og så store dønninger at vi måtte ta motoren til hjelp.
Vi observerte flere enkle og åpne utleie-fiskebåter i bølgene på vestsiden av Lindesneshalvøya. På berget hvor Lindesnes fyr står kunne vi se folk gå omkring.
I bakgrunnen snurret de 5 vindmøllene. Øst for Lindesnes-pynten finnes det endel holmer og skjær. I Lillehavn så vi to seilbåtmaster rage opp. Vi seilte inn i havna etter overettmerker.

Lillehavn er en gammel fiskehavn. I likhet med Korshamn har den hatt fiskemottak og fiskeforedling. Lillehavn hadde også røykeri. Stedet ble spøkefullt kalt ''Norges sydligste fiskevær'' fordi makrell-dorgere fra øst lå her med båtene sine tidlig i sesongen. Før moloen ble bygd lå havna svært utsatt i dårlig vær.
Dagens yrkesfiskere har båtene sine i Ramslandsvågen.

item4

De to seilbåtene som lå foran oss og som damen var så fornøyd med å ha ved brygga hadde Kristiansunds bymerke over bynavnet. Båtduoen var splitter nye bavariaer av type vision. De to parene fra Kristiansund hadde hentet båtene sine i Danmark og var nå på vei hjem til klippfiskbyen.
I fjor hadde de vært på båtutstillingen Båter i sjøen i Sandvika og falt fullstendig for denne båtmodellen. Komforten og plassen var nok noen hakk større enn i deres gamle båter (som den ene båteieren med et smil fortalte ikke var særlig gamle).

item6

Da vi seilte til Stavanger for 10 år siden hadde vi lunsjstopp med båtsiden inntil denne brygga som stikker ut helt til venstre på bildet ovenfor og nedenfor.
Brygga vi la oss ved nå var helt ny og fin. Nye er også de lysegrå husene bak bryggene. Vi var litt i tvil om vi kunne ligge så nær privatboliger. Så hørte vi en dame på en av balkongene rope til en mann på andre siden at i dag var det flott, for nå hadde hun fått to seilbåter!

item8

Lillehavn har også en marina med faste plasser for helt små båter. Den ligger bak moloen til høyre. Om kvelden andre døgnet vi lå i Lillehavn ble en traust gammel seilbåt av kostertypen med brune seil tauet inn i havna hvor vi lå. Båten hadde påhengsmotor som hadde stoppet og ikke ville mer da en stor bølge slo over den. Det ble til at båten kom inn i marinaens havnebasseng og gikk på grunn der. Den uheldige kvinnen i båten hadde flyttet til Sandøya og skulle ha med seg farkosten fra Stavanger. Vennen lagde middag på primus på dekk. Situasjonen var uavklart da vi dro. Vi får håpe at hun fikk den hjelpen hun trengte fra båtforhandleren i Lyngdal.

Bak det lange, røde huset stod et lite hus med et stort vindu. Når vi stod foran vinduet så vi inn i et akvarium hvor torsk og annen skagerakfisk svømte rundt.

item9

I siste liten fikk vi tatt et par bilder av seilbåten Runner av Drammen som sent la seg foran oss og dro tidlig neste morgen. Båten hadde trefjøl på babord rekke slik de som har tenkt seg til de skotske øyene bruker å ha. Runner tenkte å dra videre til Island. Da Tone nevnte at hun hadde tatt ferge til Seydisfjørdur og reist med rutebuss Island rundt, lurte skipperen på mulighetene for å kjøpe mat i Seydisfjørdur. Han bodde i Svelvik men lot det stå Drammen på seilbåten fordi Svelvik ikke står i skipsregistret.

item10

Mandag plukket vi fram syklene våre og var sykkelturister i Lindesnesregionen.
Dette vil bli beskrevet i en egen artikkel. Tirsdag seilte vi videre østover.