Arkiv

Nærkontakt med Sommeråpent-båten MS Sjøkurs

Torsdag 20. juni 2013

item2

Om morgenen dro vi fra Ny Hellesund og gikk på innsiden av Flekkerøya i så svak vind at vi måtte ty til motorkjøring. Utenfor Kristiansand kom seilvinden. Egentlig hadde vi tenkt å gå inn til Kristiansand for å spise lunsj og proviantere. Med så god seilvind valgte vi å seile direkte til øya Stokken.

Like før vi svingte inn mot Stokken passerte vi MS Sjøkurs. Skipet lå der det pleier å ligge når det ikke er ute på tokt - i hjemmehavna Kongshavn i Randesund. I forrige århundre het båten Ragnvald Jarl og gikk som hurtigruteskip mellom Bergen og Kirkenes. Nå hadde den fått et nytt navn i fronten - nrk stod det svart på hvitt med fete bokstaver. Hva skulle dette bety? Da vi fikk se skipet fra siden oppdaget vi det røde Sommeråpent-banneret på det svarte skroget og #nrksommer på hvit bunn høyere opp lenger bak. I morgennyhetene i radioen hadde vi en dag hørt at NRK i sommer skulle sende Sommeråpent fra forskjellige steder langs kysten. At MS Sjøkurs nå hadde fått NRK og Sommeråpent-stempel måtte bety at fjernsynsselskapet skulle bruke skipet til Sommeråpent-sendingene.

Vi fortøyde Flora til brygga på Stokken. Etter en enkel lunsj ombord satte vi oss i vår lille jolle Fjæra og rodde til Tømmerstø dagligvarehandel for å gjøre innkjøp. Tømmerstø ligger på fastlandet i Randesund. Vi rodde langs landsiden for å komme dit og passerte ikke langt fra Sjøkurs som lå til brygga med nesa utover. Nærbutikken på Tømmerstø har vinterstengt. Denne dagen, torsdag 20. juni var første dag den holdt åpent denne sommeren. Dette var vi ikke klar over, så der var vi heldige! Butikken er romslig med eget kjølerom, har hyggelig betjening og godt vareutvalg. Da Tone spurte ekspeditøren om folk i Randesund ikke spiste kaviar skaffet han straks en tube fra lageret. Alt var ikke kommet på plass i hyllene.

Vi hadde tenkt å ro tilbake fra butikken i samme sporet som vi kom. Plutselig oppdaget vi at Sjøkurs hadde begynt å røre på seg. Skipet var på vei ut! Her måtte kursendring til! Eller skulle vi vente? Vi rodde kjapt over mot Stokken. På betryggende avstand fulgte vi med da Sjøkurs forlot hjemmehavna. Fotografer i gul og oransje jolle kjørte rundt og filmet skipet. Da skipet vendte aktersiden mot oss så vi at akterdekket var festlig dekorert.

Vi regnet med at Sjøkurs skulle seile fra sted til sted enten nedover eller oppover Sørlandskysten. Imidlertid skulle programserien starte i Oslo og MS Sjøkurs var nå på vei dit.

***

I løpet av 7 uker seilte MS Sjøkurs som Sommeråpent-båt kysten rundt fra Fredrikstad til Kirkenes og tilbake til Oslo hvorfra siste program ble sendt søndag 11. august. I tillegg til sommershow direkte fra båten kl 21.30 - 22.15 ble også reisen mellom havnene sendt minutt for minutt. Folk stod på land og vinket og hilste, mange båtfolk dro ut for å vise seg fram og gjøre stas på fjernsynsbåten. Flora passerte Sjøkurs to ganger på denne jubelferden. Vi gjør nå et brudd på regelen om kronologisk beretning for å få samlet våre observasjoner av Sommeråpent-båten på ett sted.

Om formiddagen den 28. juni var vi på vei hjemover utaskjærs i ypperlig seilvind. Da vi hadde passert Risør og sett Risørflekken langt av lei ringte Tones far. Han nevnte at Sommeråpent-båten i dag var på vei til Risør. Like etter at samtalen var avsluttet fikk vi se en stor båt som gikk sørover innaskjærs. Kunne det være den store Kragerøferga på chartertur i nabofylket? Kikkerten fram, ingen tvil : Båten vi så langt der inne bak noen holmer, det var ingen andre enn den NRK-leide Sjøkurs.

Fredag 8. august var Flora på vei til Langøykilen, en lun og god naturhavn i Kragerø-skjærgården som dessuten er stamhavn for våre nærmeste båtvenner. Denne dagen skulle Sjøkurs gå fra Arendal til Sandefjord og vi håpet på å få et glimt av fartøyet. Da vi hadde rundet Langesund og var på vei over Rognsfjorden fikk vi se et større fartøy langt, langt ute som flere raske småbåter hadde kursen mot. Det var MS Sjøkurs! Selv om motoren nå var i god stand hadde vi ingen mulighet til å komme i nærheten av Sjøkurs. Av og til vinket vi til den. Det kunne jo hende at et av de fabelaktige kameraene ombord kunne finne på å zoome oss inn.Uka etter satte Tone seg ned ved iMac'en og studerte NRKs sendinger av Sjøkurs minutt for minutt. Fredagens seilas var delt opp i mange etapper. Dessverre stemte ikke navnsettingen. Når Tone klikket på 'Langesund fyr' viste det seg å være farvannet rundt Tvistein fyr som ble vist. Hun fant omsider fram til farvannet utenfor Rognsfjorden. Der var det et småfly fra Lunde flyklubb som gjorde kunstflygning som fikk det meste av sendetiden. Ingen seilbåter nær land ble zoomet inn og fikk komme i fjernsynsruta.

Fredag 20. september, nesten 3 måneder etter at vi var kommet hjem fra seilferien, fikk vi øye på MS Sjøkurs da vi dro ut til hjemmehavna for å hente hjem saker og ting fra Flora.
MS Sjøkurs lå til kai ved Englandskaia i Brevik, samme brygge som vi hadde sett misjonsskipet Elieser 6 av Bergen ligge ved noen uker tidligere. Sjøkurs var nå blitt skoleskip igjen og gikk langs den østnorske kysten på rekrutteringstokt. Endel skoleklasser hadde vært ombord i Sjøkurs i Brevik for å få informasjon om den maritime opplæringen som Sørlandets maritime videregående skole og skipet tilbyr og et førstehånds inntrykk av Sjøkurs som skolested. Vi siterer fra skoles nettsider :

Skoleskipet Sjøkurs ankom Brevik torsdag 19. september kl. 1900.
Det var 262 elever som besøkte oss fredag 20. september.
Elevene kom i 2 grupper, første kl. 0900, andre kl. 1100.
Vestsiden, Heistad og Gimsøy ungdomsskole besøkte oss i dag.
Fra de videregående skolene hadde vi besøk av Lunde og Skogmo.

Vi får håpe at besøket ombord og avisenes omtale ga ungdommer fra den gamle sjøfartsbyen Porsgrunn lyst til å ta maritim opplæring og å velge sjøveien i yrkeslivet.