Arkiv
item1

Öddö ved Strömstad

Mandag 18. juni 2012

Sommerens siste fortøyning og overnatting i svenske farvann gjorde vi i en stille og fredelig naturhavn bare 7 km sør for havnebassenget i Strömstad. Natten før hadde vi overnattet i SxK-bøye ved Havstensund. Da vi rodde vår lille Walker bay-jolle inn til brygga i Havstensund traff vi en norsk seiler som spurte oss ut om fotturmulighetene. Han så ikke at vi kom fra en seilbåt og tok oss for å være hyttefolk.

Vi var spente på om det ville myldre av hyttefolk av norsk opprinnelse ved Öddö. Dengang ei. De eneste vi hørte som snakket norsk befant seg i to norske seilbåter som lå i den andre SxK-bøya på denne siden av Öddö. Men bøya vi helst ville ha var ledig. Den ligger godt i skjul mellom Karholmen, en mindre holme og Norra Öddö. Vi speidet uten å få øye på bøya og trodde først den var vekk.

Når vi senere satt i båten kunne vi ikke se noen åpning mot vest og vi ble overrasket da en småbåt forsvant inn i "tjuvhålet". Senere kom flere båter og gjorde det samme. Noen åretak bortover med jolla og vi oppdaget at det var en rimelig bredt gap ut i åpent farvann.

item4

Noen åretak i motsatt retning og Strømstad by kom til syne mellom Karholmen og den lille holmen Nistingen.

item6

Cockpitteltet kom til nytte sent på ettermiddagen. Regnet høljet ned. Utover kvelden klarnet det opp. Etter kaffen rodde vi en tur for å utforske mer av Öddö.

item7

Tidligere på dagen hadde vi seilt rundt øyas nordvestlige del. På kveldsturen rodde vi nedover. Strandlinjen er buklete, noe som gjør det spennende å ro.

Stort sett så vi moderat hyttebebyggelse av eldre dato. Husene til venstre på babord side. De står på Daftö-Valö.

item8

Da klokka nærmet seg 22 slo vi av og pakket ned kameraet. Det er mulig det var lys nok til å fotografere en stund til men iblant er det befriende å legge fra seg kameraet. Like etter kom vi til et nytt og flott bryggeanlegg for småbåter - Oddö brygga. Fjæra ble fortøyd ytterst på en utstikker. Så gikk vi over bryggas solide plankegulv og i land på Öddö. En fin sti gikk langs bukta som var nokså grunn. Noen sympatiske snegler med store, pene hus på ryggen trakk langs stien. På vannet svømte endene. Stien gikk etterhvert over i vei. Da vi kom til et veikryss var vi i bebyggelsen. Husene var nye og det var vanskelig å si om de var helårs eller fritidsboliger. Antagelig det siste.
Öddö har broforbindelse med fastlandet.